En doft av Chanelle no 5


blomma

Den 2 mars 1989 avled min mor, 77 år gammal. Hon hade varit sjuk i ett par månader, blivit opererad för en cancersvulst i matstrupen. Hade legat i respirator efter operationen. Hon hade tillfrisknat något. Men så orkade inte hjärtat utan det stannade plötsligt. Man hade lyckats sätta igång det, efter att det hade stått stilla i 5 minuter, med påföljd att mor hade blivit hjärndöd. Endast respiratorn höll henne vid liv. Läkarna förklarade detta med att om hon hade varit yngre, så hade hon haft större chans att överleva.

Veckan innan mor avled reste jag till min far i Eskilstuna, för att dels stötta honom, och dels för att vara nära min mor. Vi besökte henne varje dag. Jag talade med henne, strök henne lätt över kinden och sjöng för henne, i förvissning om att hon kunde höra mig trots att hon låg i koma. Varje dag var sig lik. Jag stirrade på den väsande maskinen som försörjde hennes lungor med syre, och jag kände mig så tafatt och hjälplös. Försiktigt strök jag hennes kind och viskade sakta att vi skulle gå, men att vi skulle återkomma nästa morgon. Det ryckte i hennes ögonlock som om hon ville visa att hon hört mig.

Nästa morgon när vi kom till sjukhuset satt en skylt på hennes dörr, att ”rummet var avspärrat”. Vi talade med personalen, som meddelade att hon avlidit 10 min. innan vi kom. Vi fick sitta och vänta tills hon hade blivit iordninggjord, och så gick min far in till henne. Jag kände stor tveksamhet, så jag satt kvar i korridoren.

Det var nu dags för mig att bege mig hem till Ljusdal igen. När jag hade kommit ett par mil så hände någonting besynnerligt. Hela bilen fylldes av en doft av Chanelle no 5. Till saken hör, att detta var min mors favoritparfym. Jag kände hur ett stort lugn spred sig i hela kroppen. Efteråt har det sagts mig att min syster hade lagt en flaska Chanelle i mors necessär, och personalen hade duttat på några droppar på mor när de hade gjort henne i ordning. Detta hade jag inte en aning om just då.

Kommentera

