Munken/Ett tidigare liv


munkSom liten hade jag väldigt mycket dejavúupplevelser. Ofta var det bara ”upprepningar av händelser jag redan visste om”.

Jag visste också att den minnesupplevelse jag hade från ett tidigare liv var sann. Jag visste det lika väl som om det skulle ha varit en nutida händelse från dagen innan, i mitt nuvarande liv. Det är svårt att förklara i ord. Jag bara visste… Jag mindes en vacker klosterträdgård fylld av rosor. En porlande fontän stod i dess mitt, och luften var fylld av fågelkvitter. En rofylldhet och stillhet rådde. Och ett minne av fragment ur en uråldrig bön: ”Pater Noster” mindes jag också. Man kan ju fråga sig hur en liten flicka på c:a 5 år kan veta att detta är en bön från ”Fader Vår”, och dessutom på latin. Jag bara visste med bestämdhet att jag varit en munk i ett tidigare liv. Detta berättade jag för min mor. Men jag har inget minne av att hon försökte förklara bort detta på något sätt. Hon lyssnade intresserat och nickade. Men tyvärr, så bleknade ”kontaktkänslan” av detta minne allteftersom åren gick och jag blev äldre.

Kommentera

