Tankar


indianbild

En äldre cherokee lärde sina barnbarn om livet. Han sa till dem: ”Ett slag pågår inom mig. Det är ett fruktansvärt slag mellan två vargar.

Den ena vargen representerar rädsla, ilska, hat, avundsjuka, besvikelse, beklagelse, girighet, arrogans, självömkan, skuld, förbittring, underlägsenhet, lögn, falsk stolthet, överlägsenhet och ego.

Den andra vargen stod för glädje, fred, kärlek, hopp, dela med sig, lugnet, vänskap, ödmjukhet, vänlighet, empati, givmildhet, välvilja, ärlighet, medlidande och tro.

Samma slag pågår inom dig och varje människa också.”

Den vise cherokeens barnbarn tänkte en stund. Då frågade ett av barnen sin farfar:

”Vilken av vargarna skall vinna?”

Den gamle cherokeen svarade bara: ”Den som du matar.”

21 thoughts on “Tankar

  1. Det kanske vore smart att stanna upp ibland under Livets gång

    och fundera över vilken av vargarna man matar i just det

    ögonblicket?🙂

    Du verkar ha en intressant blogg, Rozie!

    Ha det!

    • Hej, Sam Zodiac! Kul att du gillar min blogg!😀
      Ja, det är klokt om vi lyckas att besinna oss i de ögonblick det ”blåser hårt” i våra liv. Det är så lätt att ”göda egot” vid sådana tillfällen, och det resulterar oftast i ett stort nederlag, både för oss själva och andra. Bra gyllene regel är att man ”bemöter andra så som man själv vill bli bemött”. Och då matar man den varg som står för bl.a Glädje, Fred och Kärlek. Och innerst inne är det just SÅ vi vill leva för då mår vi själva bra också.

      Önskar dig allt gott i livet! Vi ses snart igen!😉

  2. tänk att det är sant fast vi aldrig tänker på det.
    vi måste välja vilken av vargarna som ska överleva och få mat

    • Ja, så är det även om vi inte tänker på det – precis som du skriver.
      Vi har ett eget val, och vem av dem vi matar kan te sig olika från dag till dag, beroende på vilken sinnesstämning vi är i.

  3. Varg är just ett av mina totemdjur. Fantastisk vackert djur och även ditt foto. Djuren kan säga oss ganska mycket om tillvaron om vi bara är observanta och lyssnar till vårt inre.

  4. Är det ditt totemdjur? Så intressant!😉
    Ja, vargen är ett vackert och mäktigt djur. Att vara observant och lyssna inåt är viktigt. Denna sanning säger mer om oss än vad vi själva ”har grepp om”.

  5. Hej!!

    Intresant det du har skrivit och du har helt rett tycker jag. Jag må inte vara gammal men jag förstår mycket och därför vet jag att du har rett och vargen är ochså mitt totem djur jag låvar. Sjel kenner jag en person som heter Anna och hom matar ofta vargen med bl.a avundsjuka, ilska och hat. Jag va skyr henne men hon fattar inte detta med vargarna. Jag tycker synd om henne för det vad tycker du? Men hon har velldigt strenga föreldrar och hon säger att hon hatar dom. Vad säger du om det??
    Men jag hoppas att du har det bra och att du matar rett vard.

    Kram från mig!!

    • Hej, Julia!😀
      Man behöver inte vara gammal för att förstå det här. Det finns många vuxna som inte tänker så. Så åldern har ju ingen betydelse.
      Dina frågor till mig om Anna och hennes föräldrar vill jag inte diskutera. Det skulle inte vara rätt mot dem. Jag har som princip att aldrig tala om en 3:e part utan deras vetskap och tillåtelse. Jag hoppas att du inte blir ledsen på mig för det.

      PÅ din förhoppning om att jag har det bra och ”matar rätt varg”, så kan jag bara svara: ”Jag gör så gott jag kan!” 😉

      Varma kramar tillbaka!

  6. Hej!
    Jo jag kan förstå att du egentligen inte vill diskutera det med anna men jag kan försäkra att jag har matat rett varg ijalafal.

  7. Pingback: 2010 in review « Rozie´s Corner

  8. Blev jätteglad att se vad du skrev🙂 Älskar ordspråk från indianerna🙂 Indiankulturen är mitt största intresse, Indianer och westerntiden🙂 Blev varm i hjärtat av din blogg🙂 Du verkar vara en fin människa med båda fötterna på jorden🙂
    Ha en fortsatt underbar dag! Hjärtliga kramar från norrland❤

    • Tack för dina värmande ord, Marie.😀
      Du gjorde mig verkligen glad nu ska du veta. Jag håller med dig om att indiankulturen är intressant och att ordspråken är mycket kloka och tänkvärda.
      Jag tycker att även du verkar vara en varm och innerlig person. Fortsatt trevlig vecka
      Och hjärtinnerligt varma kramar tillbaka – även här från Norrland.😉

  9. Detta ordspråk påminner mig mycket av det min far har lärt mig genom livet. Han lärde mig sina idealer att alldrig sko sig på andras bekostnad och lidande och hjälpa de svaga. När jag var liten tog han mig till sina politiska möten(han jobbade åt den mördade presidenten Salvador Allende) och sade åt mig; sitt, lyssna och lär och sen pratar du. Vi fick fly från vårat land. Men med tiden så kom jag på att far min lärde mig att mata de goda vargen inom mig, eftersom alla de egenskaper som sägs i berätelsen har far lärt mig att vara. Jag är så stolt över min far som alldrig var korrupt och och riskerade sitt liv för andras och våran väll. Jag är nämligen mestise, blandning av indian och vit och så är jag naturreligös. Försöker följa indianernas levnadsätt så mycket som möjligt. Tackar för mig, ville så gärna dela med mig av detta…

    • Välkommen till min blogg. Jag blev verkligen glad över din fina kommentar. Väldigt intressant. Du och din far är mycket kloka. Att följa indianernas levnadssätt är ett mycket bra sätt leva. Var och en av oss borde ta till oss dessa klokheter och leva efter dem. Då skulle världen synas vara så mycket bättre.
      Tack för att du delade med dig. Välkommen tillbaka igen. / Rozie

Kommentera

