Drömmar – en spegling av vårt undermedvetna


drommarBrukar du minnas dina drömmar, och hur ser du på dem? Tar du dem på fullaste allvar, eller anser du att det endast är fantasibilder som blixtrar förbi likt en galen film i ditt undermedvetna? Saken tåls att begrunda, då våra drömmar säger mer om oss än vi kanske har trott. Vårt undermedvetna bär på ”glömda minnen” från förr, och ”översinnliga tankar från det övre jaget”. Under sömnen färdas vi genom olika ”världar”, vi befinner oss på andra platser och träffar andra människor. Ibland händer det att vårt medvetande ”känner igen” dessa platser och de människor vi möter där. Man kan då fundera över hur det kan komma sig, och VARFÖR vi minns, då vi aldrig varit där förr i ”verkliga livet”. Jag, personligen har en stark  övertygelse om att vi verkligen reser genom tid och rum till olika ”världar”, och att vi möter människor –  vilka vi träffat förut. Jag är även säker på att det verkligen finns ”parallell-världar”, och att vi rör oss fritt mellan dessa under sömnen.

I många avseenden är drömmar bra för oss, då de hjälper oss att lösa problem som vi tampats med under dagen. Hur ofta har vi inte haft lösningen på dem när vi vaknat. Det är inte för intet det kallas för att ”sova på saken”.

Tycker ni inte som jag att det där med drömmar är spännande, och att insikten om detta ”öppnar  nya dörrar” mot insikter, och väcker stor glädje att det finns mer än det vi upplever ”här och nu”? Till och med vanliga ”dagdrömmar” är vederkvickande för kropp och själ.

Jag kommer att belysa drömmar och deras betydelse under ett antal inlägg framöver, och ur olika ”perspektiv”. Följ dem gärna och  dela med er av era synpunkter.

23 thoughts on “Drömmar – en spegling av vårt undermedvetna

  1. Hej! Klart att själen längtar efter att sväva iväg och uppleva sådant som våran fysiska kropp sätter stopp för. Vi sticker iväg och hämtar kunskap,även om vi inte alla gånger kommer ihåg vad vi ”drömt”. Jag brukar säga att mardrömmar är ”bra” drömmar för där bearbetar vi mycket som kan ligga dolt för oss vaket tillstånd, men de drömmarna kan hjälpa oss att föra upp det till ytan så att vi får en chans att bearbeta det i verkligheten.
    Jag tar drömmarna på lika stort allvar som det vakna livet.

  2. Javisst, Helena SÅ är det! Vi inhämtar kunskap på våra ”astrala resor”, och att ta drömmarna på stort allvar är klokt, då de ju säger mer än vad vi kanske kan ana oss till.

    Att skriva ner drömmen precis efter att man vaknat kan vara bra, utifall man minns den. Papper och penna bredvid sängen är bra. Man skriver ner även vad man kände i drömmen – inte bara det som hände, för både känslor och händelser är viktiga ”aspekter” för drömmens betydelse.

  3. Hej!

    Jag hamnade på denna sida då jag sökte på Terry Evans. Jätteintressant. Jag har ibland haft underbara drömmar om att jag flugit över landskap, bekanta platser, högt uppe i himlen. Jag har flugit på natten och i dagsljus. Vid några tillfällen har de känts så verkliga och jag har verkligen ”sett” landskapen som i vaket tillstånd.
    Jag undrar vad du tror om min dröm som jag hade i natt. Den var jätteskrämmande och jag undrar vad den kan betyda. Jag befann mig i ett rum då plötsligt en man i blont hår kommer in och slänger sig ner på en stol och säger nåt i stil med ”är det du som vill ha en medial sittning” Jag har aldrig sett honom förr och han beter sig konstigt och jag tycker att han verkar skum. Men jag blir jätteglad då ha frågar (eftersom jag är intesserad av det andliga och vad ett medium kan förmedla) Han ansikte blixtrar liksom till innan han börjar prata och ena ögat ser läskigt svart ut. Sedan börjar det blåsa och skaka i hela rummet och fönstrerna skallrar(i drömmen alltså). Jag är så rädd så jag vågar inte röra mig. Plötsligt gör han en gest med händerna för att ”dra ut” det onda eller vad det nu är som finns i mig. Så slutar det och i samma veva väcks jag av min son som ropar på mig. Jag är skräckslagen då jag vaknar och vågar knappt somna om.
    Vad betyder den här otäcka drömmen??? Vad tror du?

  4. Jag återkommer till dig angående denna dröm. Känner att jag behöver mera tid att kolla (och nu ska jag till jobbet).

    Må så gott så länge, så ses vi snart igen! / Rozie

  5. Du, Frida!
    Jag har nu kollat din berättelse. Du berättar här om drömmen du hade i natt, och jag får en känsla av att du funderar mycket över livet och vad som händer efter döden. Du är mycket intresserad av ”det mediala”, skriver du. Och jag måste fråga dig en sak: Skrämmer dina tankar dig om vad som finns i andevärlden? Är du rädd för döden? För ”det okända”?

    Många gånger är ”de personer” som vi drömmer om i våra drömmar oftast VI SJÄLVA, och själva ”huset” eller ”byggnaden”, representerar vårt inre – vår egen kropp (boning).

    Har en känsla av att drömmen visar på ditt inre och ditt själsliga liv. Tänker du och grubblar mycket över livet och döden?

    Mycket händer inom dig, och funderingarna sätter naturligtvis sina spår inom dig, din egen rädsla visualiseras då till ”denna otäcka gestalt”.

    Om du inser att livet och döden hänger samman, och ”går hand i hand” och att döden inte är slutet, utan början till något nytt, då släpper din rädsla och ”mystiken skingras”, och döden blir då en naturlig del av själva livet…

    Önskar dig allt gott! / Rozie

  6. Hej igen,

    Tack för att du tog dig tid att svara, det var roligt. Du har troligtvis rätt i din tolkning av drömmen. Jag är rädd för döden och jag skulle göra i byxorna om jag fick se någon ande eller liknande. Mitt intresse för det sk. ”andliga” och mediums arbete är stort, men jag besitter inte själv någon medial gåva. Jag tror också på ett liv efter detta, att själen lever vidare, men när jag tänker på det så känns det som att det bara gäller alla andra och inte mig själv. Tanken på min egen död känns skrämmande definitiv. Ja, jag får försöka bearbeta mina rädslor på något vis.

    Vänliga hälsningar,

    Frida

  7. Hej, Frida!
    Det är förståeligt att döden skrämmer dig, och detta återspeglades helt klart och tydligt i din dröm. Mitt råd till dig är att du fokuserar mer på själva LIVET och det som händer ”här och nu”. Gläd dig åt ditt LIV, och din son och försök ta tillvara alla de ”ljusglimtar” och ”guldkorn” du upplever i tillvaron. Fokusera på detta, och släpp alla tankar och grubblerier om döden, så ska du se att det kommer kännas bättre allteftersom tiden går.
    Och till sist kommer du att finna att din rädsla skingras, likt ett morgondis då gryningen nalkas.

    Ta väl vara på dig och den lille! / Rozie

  8. Tack för dina fina ord, som jag kommer att komma ihåg.

    Jag önskar dig lycka till i ditt arbete som medium…jag tycker du verkar vara en väldigt klok tjej och du kommer att kunna hjälpa många människor. Jag kommer att titta in ibland på din sida framöver och hoppas på att få läsa mer om hur det går för dig. Det var häftigt det du skrev om Terry Evans och bekräftelsen han gav dig, vilken skön känsla!

    Kram/Frida

  9. Var så god!😀
    Nu gör du mig generad, ju! 😳
    Jag är faktiskt inget medium, även om jag är MEDIAL! Jag ser, hör och upplever andevärlden, och har gjort det så länge jag kan minnas. Men jag har inte ”gjort någonting av min gåva”, om du förstår vad jag menar. Trots detta så ger jag ändå hjälp och råd, där jag ser att det behövs. Och om jag lyckas hjälpa någon, så ger det mig stor glädje och tillfredställelse, djupt i mitt hjärta…

    Varma kramar! / Rozie

  10. Nä, jag har läst att du jobbar med annat. Men tror du verkligen att denna utveckling går att stoppa…? Du kommer nog att ha två jobb i framtiden…hi hi😉

    Godnatt och sov gott!/ Frida

  11. Hej, igen Frida!😀
    Ja, vem vet! Jag kanske har det! Skulle inte förvåna mig.😉

    Godnatt och sov så gott! Vi ses snart igen!
    Kram! / Rozie

  12. Hej! Jag har börjat drömma igen om du vet vem och radarn är väl inställd. Var lugnt länge men nu är det kört igen. Jag kapade banden och sedan drömde jag att han flätade mitt hår, jag tolkade det som att banden inte går att kapas, och det jobbigaste är att det är sanndrömmar igen, jag vet snart inte om jag ska skratta eller gråta.

    Kram från rena rama snurrfian:)

  13. Ja, du Helena!
    Vad vill du att jag ska säga/skriva?!
    (Skrattar mig nästan halvt fördärvad!) 😆
    Det är helt riktigt det du skriver, angående att han flätade ditt hår – handlar helt enkelt om att ”banden stärks”.

    Men allt det där VET du ju redan, så varför kämpa emot?

    Kramiz! Hoppas det reder ut sig…och då menar jag inte HÅRET! 😆 hahahaha!

    / Rozie

  14. Ja jag vet att du vet, men det är ju så jävla frustrerande fast underhållande samtidigt. ja det är ju inte jag som stretar emot ialla fall:) skickar dig ett mail så ska du få läsa nå kul så får skrattmuskeln lite mer motion:)

  15. Så klart att du vet att jag gör!😉
    Han stretar emot för han är ”rädd för förändringar”, samt ”en annan faktor”, vilken jag inte tänker nämna här. Det kan vi ta via mail! Jag håller utkik efter dig på mailen, då jag nog behöver skratta lite… 😀

    PS: Nu har jag kollat mailen och svarat dig.😀
    Och en annan sak! Om du gör ett mellanslag FRAMFÖR smileyn du skriver, så får du fram en riktig smiley när du skickat kommentaren!😉

    DS.

  16. Hej Rozie!🙂 Du får ursäkta mig, du har säkert fullt upp men skulle verkligen uppskatta din omtanke gällande en dröm jag haft. För 15 år sedan hade jag ett förhållande med en hemlös kille i Los Angeles, vilket inte var en bra relation över huvud taget. jag åkte hem tillbaka till sverige och för två månader sedan hade jag en dröm där han besökte mig men en kvinna. jag var glad att se honom (då jag undrar väldigt om han fortfarande lever och jag har försökt söka internet vägen och via olika polisanrättningar men utan resultat) Det var en väldigt harmonisk dröm, vilket jag inte väntade mig, då han var i den. Jag försökte få bra kontakt och han sade hela tiden att han är en förändrad människa och att han mött jesus. Jag kunde inte, trots ansträgningar sätta fingret på och få de svar jag ville i drömmen, även om jag frågade, men han verkade så lycklig och harmonisk och glad i sitt sällskap. jag försökte även göra honom irriterad och få honom att tappa humöret men absolut utan något resultat för han hade jesus i sitt liv och var otroligt lugn. Han var tvungen att åka vidare med kvinnan för de skulle någonstans söder i sverige då hon var därifrån.

    Denna drömmen gav mig möjlighet att andas ut och känna en så stor lättnad på något vis. Undrar ifall du kan förstå vad drömmen ville medla mig? jag har aldrig upplevt något liknande förut att ha fått en sådan påverkan av en dröm. Ett lugn som lade sig som ett täcke.

  17. Hej, Sara!
    Mycket ”bearbetas” när vi sover…
    Tror nog mer att denna dröm handlar om dig själv och dina egna känslor, och att du djupt i ditt inre själv ”vet” vad den handlar om. Känns som du tagit ett farväl från honom och ”frigjort dig känslomässigt” från honom, och att detta nu känns helt okay, då du idag lever ett helt annat liv. Visst finns funderingarna i ditt bakhuvud: Lever han? Hur har han det? Mår han bra idag? Har han någon vid sin sida? Frågorna är naturligtvis många, men man kan aldrig hålla fast vid det gamla hur länge som helst, man måste släppa det och gå vidare med sitt eget liv.

    Jag kan tänka mig att drömmen symboliserade att du nu ”gjort ett bokslut med det förflutna”, och vägen ligger framför dig helt öppen mot nya mål – därav denna ”lättnadskänsla” och lugn som du hade när du vaknade.

    Lycka till i livet! / Rozie

  18. Hej!🙂
    Tack snälla söta för ditt svar.
    Alltid skönt med en yttre reflektion.

    Må väl och ta hand om dig.

  19. Hej, Sara!
    Var så god.😀
    Visst kan det ibland kännas bra med någon annans syn på det hela, men jag tror ändå att du inom dig själv har svaret på vad din dröm betyder. I vårt undermedvetna finner man dem (svaren). Ligger där likt ”dolda skatter” i väntan på att komma fram i ljuset…

    Ha det gott! / Rozie

  20. Jag drömmer väldigt många liknande drömmar,
    som jag tolkat på mina egna sätt…

    1. Jag drömmer ofta om att jag knarkar/röker på. Jag kan stå
    vid en spegel och kolla mig djupt in i ögonen och se att ögonvitorna är så sjukt röda. annars kan det vara
    drömmar där jag letar efter knark eller hittar knark. Jag har alltid ångest i drömmarna och de känns väldigt
    verkliga.

    dessa har jag tolkat som en varning för att jag inte ska knarka, för jag har blivit erbjuden knark många gånger
    men alltid tackat nej. jag känner många som knarkar eller har testat det.

    2. Jag drömmer om vatten, oftast pooler. Jag befinner mig i dem och håller på att drunkna jag kämpar som
    fan efter luft och ingen hjälper mig. Det känns så verkligt när jag känner vattnet fylla lungorna. Jag vaknar rädd.

    jag tolkar den som att det är något jag är rädd för, för jag är väldigt vattenrädd för jag faktiskt var nära på att
    drunkna en gång.

    3. Jag drömmer väldigt ofta,var tredje natt cirka, att jag är otrogen. Eller jag är inte upptagen i alla drömmar,
    i vissa är jag singel igen också. Jag har sex med killar, raggar på killar eller kysser killar. Ibland blir jag
    påkommen och ibland inte. Jag får sedan väldigt dåligt samvete i drömmen.jag har drömtandra drömmar
    som också handlar om dåligt samvete, vilket är konstigt för brukar aldrig känna dåligt samvete över något.

    har valt att tolka detta som att jag kanske saknar singellivet och att jag antingen vill vara otrogen eller absolut
    inte vara det. jag har varit otrogen i ett gammalt förhållande och ångrar det fortfarande men vet inte om det
    har något med drömmarna att göra?

    Jag kanske har tolkat mina drömmar helt fel eller helt rätt, har du någon aning? tycker det är ganska läskigt
    att det är 3 återkommande drömmar. eller de är inte lika dana varje gång, dom ändras men har samma
    tema kan man säga. Inatt drömde jag om alla de här tre punkterna, då var jag faktiskt lite rädd när jag vakna.

    • Hej, Andrea
      Det är svårt att veta vad drömmarna avser i ditt fall. Det är många aspekter som spelar in varför man drömmer som man gör. Bl. a dessa:
      1. Bearbetning av det förflutna. Saker man har gjort tidigare men som man idag ångrar djupt.
      2. Rädsla för att hamna i sådana situationer.
      3. Nyfikenhet på hur det skulle vara/kännas. Stark dragning till det.
      4. Drömmande om olika hot och faror och att utsätta sig för dem. Rädsla för själva livet och dess ”utsatta situationer”…Ångest… (därav drunkningskänslan)

      Eftersom jag inte vet någonting om dig som person eller din bakgrund så kan jag inte ha någon uppfattning eller ge någon tolkning. Det skulle bara bli antaganden och gissningar. Men dock anar jag att ditt liv inte alltid har varit så lätt, och att du fått/får kämpa hårt många gånger för att ”hålla dig över vattenytan”.
      Innerst inne vet du själv exakt vad det egentligen handlar om, eller hur? 😉

Kommentera

