En underlig dröm – Tidigare liv?


tn_ChildOfTheEarth

”TÅGRESAN”

Nedskrivet första gången 04-10-23

bild: Virgil C. Stephens

Detta är taget från en dröm jag hade på morgonen, strax innan jag vaknade. Den berörde mig så djupt, så jag var tvungen att skriva ner allt innan den skulle falla i glömska. Jag vet inte om den försöker säga mig någonting. Kanske är den en återspegling av ett tidigare liv, vad vet jag? Läsaren får väl bedöma själv. Det är fritt fram för spekulationer.

Jag står osynlig bredvid och betraktar detta. Inom mig vet jag att det är jag, som är den lilla flickan. Jag och en äldre kvinna, med brunaktig klädsel av skinn befinner oss på ett ålderdomligt tåg. Dess säten är hårda och gjorda av trä. Kvinnan är mycket sjuk och förpassas till sista vagnen. Jag får sitta i vagnen framför. Tåget är fullsatt av människor. Det är väldigt trångt, och jag vet inte var vi är på väg.
Jag vill vara hos kvinnan, och går tillbaka till henne. Nu ligger hon ner. Det grå håret ligger utspritt över underlaget. Det är halvlångt. Hon blundar. Någon har stoppat om henne med gamla filtar. Ansiktet är trött och fårat, men inger trots denna respekt och vördnad.
Jag förstår att hon nu är medvetslös. Jag försöker tala med henne samtidigt som jag kramar hennes hand. Sakta mässar jag: ”Förstår du att jag älskar dig – känner du min kärlek?”
Jag upprepar detta flera gånger men kvinnan besvarar inte handens tryckning. Reagerar inte alls.

Plötsligt ser jag våra händer. Min lilla hand som febrilt söker kontakt med hennes. Plötsligt ser jag min vänsterhand breda ut fingrarna och försiktigt tryckas mot hennes handflata. Jag fortsätter mitt mässande, samma fraser hela tiden: ”Förstår du att jag älskar dig – känner du min kärlek?”

Plötsligt befinner jag mig bakom flickan, som alltså är jag. Ser hennes långa svarta hår, som sträcker sig ner till midjan. Ser då att hon är i c:a 8-10 års åldern. Hon söker febrilt kontakt med den äldre, och går slutligen över till att försöka förmedla genom tankeöverföring. Sakta rör sig den äldres fingrar och svarar svagt på beröringen.

Uppenbarligen tycker omgivningen i vagnen att flickan stör. Så de säger åt henne att vara tyst, sluta och gå därifrån.
Jag hör en irriterad röst: ”Var tyst och sluta upp med det där!”

Där slutar drömmen, men känslan av flickans förtvivlan och uppgivenhet dröjer sig kvar långt efteråt. Något har rört vid mitt inre, men jag kan inte sätta fingret på vad det är…

6 thoughts on “En underlig dröm – Tidigare liv?

  1. Hej !

    Jag skulle gå in på min egen hemsida.. men den funkade inte.. så jag sökte på google och hittade din sida🙂

    Vad förvånad jag blev att se min målning.
    Det var skoj

    Hälsningar
    Dennis Humbla

  2. Hej, Dennis!😀
    Jag tyckte din bild var så vacker och passade för detta inlägg. Jag gillar verkligen dina bilder!😉
    Kul också att du tittade in till mig! Jag kommer in och kollar din blogg också.

    Ha det så gott! / Rozie

  3. Du, Dennis!
    Jag var inne på din blogg. Läste att du tyckte ”det verkade skumt” att jag lånade din bild. Jag har därför BYTT till en annan bild!
    Ledsen att du tycktes ta illa vid dig, det var inte min mening att du skulle känna så…

    Må det gott! / Rozie

  4. Hej igen !

    nej då det gjorde något,, jag menade inte så .. jag blev bara förvånad.. du hade ju ialla fall skrivit ut att det var jag som hade målat den.. så det är igentligen lungt för min del.. är ju bara kul att du tyckte den var fin🙂 och att andra kan se den också..

    hälsningar
    Dennis Humbla

  5. Men om du menade att det var kul, och att andra kunde se den också – VARFÖR skrev du då på din blogg på det sätt du gjorde? (jag har kopierat direkt från ditt inlägg):

    ”Jag skulle nyss gå in på min hemsida men den fungerade inte längre😦 nu blir jag orolig att den har tagits bort..
    Så jag sökte på google,, men gjorde då en upptäckt,, jag hittade en kvinnas blogg där min målning av indianflickan fanns med🙂 det kändes skumt.. hon hade haft någon dröm om ett tidigare liv och målningen påminde henne om den drömmen eller något.

    sedan hänvisade du till min länk: https://ruggugglan.wordpress.com/2009/02/21/en-underlig-drom-tidigare-liv/#comment-768

    Så, Dennis – För MIG verkar det som om du ”säger emot dig själv” – Och SKUM – det är jag absolut INTE!

Kommentera

