Hur vet du om ett andemedium är seriöst eller inte?


och-da-sag-honI en tid där stort intresse och nyfikenhet för det andliga råder är det oerhört lätt att förledas av det utbud av mediala utövare som finns idag. På jakt efter sanningen försöker många människor få kontakt med andevärlden för att stilla sin sorg och saknad efter en älskad make, maka, barn eller vän, eller för att få svar på var vi tar vägen efter döden. Finns ett liv efter detta? Hur kommer mitt eget liv att ordna sig i framtiden? Har jag en hjälpare, andlig guide, eller har jag spöken i mitt hem? Frågorna är många.
Det tragiska är att många människor ej blir nöjda efter den första kontakten med ett medium. De söker vidare efter den ”optimala sanningen”! Men säg mig VEM har den egentligen? Jag personligen skulle dra mig för att tro på något medium som säger sig besitta all kunskap och att de lovar att hjälpa mig att driva ut de osaliga andar som eventuellt bor i mitt hem. Man bör ta i beaktande att ingen nu levande människa vet exakt allt om andevärlden, och man vet inte heller om man kan klara av att hjälpa någon komma tillrätta med en vilsen själ som håller sig kvar av en eller annan orsak. Ett medium är endast en länk – en kanal mellan andevärlden och vår värld. Detta får man aldrig glömma!

Vad letar DU för preferenser hos ett medium egentligen? Söker du dig till dem som ”kittlar ditt ego”, och tar betalt för det du VILL höra? Eller söker du dig till någon som bestämt men ändå ödmjukt och sakligt tar fram det som känns rätt och riktigt i djupet av ditt hjärta? Sanningen är inte komplicerad som så många tror, utan den är enkel då du väl ställs inför den, glöm aldrig det! Om du planerar att ta kontakt med ett andemedium, kolla då upp vad de har för utbildningar och referenser. Sök efter upplysning och information om den du tänker anlita, och har du möjlighet så tala med dem som anlitat denne person tidigare. Och framförallt – var KRITISK så du inte blir lurad!

Mer tips hur man avslöjar ett falskt medium ser du när du klickar på länken: http://www.spiritus.nu/medium13falska.shtml

20 thoughts on “Hur vet du om ett andemedium är seriöst eller inte?

  1. Det bestämda men ändå ödmjuka och sakliga mediumet verkar vara ett schysst val, tycker jag!😉

    Fast jag undrar om det inte kan vara så att en överdrivet kritisk inställning kan skapa kommunikationsproblem med de diskarnerade väsendena?

    Pastorns råd var goda, men kanske är lurendrejeri i de här sammanhangen vanligare i USA än här? Har vi inte, trots allt, en ganska självsanerande marknad i Sverige, eller är det rent önsketänkande?

    Ha det, ”syrran”!😀

  2. Tyvärr så är fenomenet lurendrejeri inte bara vanligt i usa utan även i sverige!
    Ett medium ska inte ha någon information från sittern, sittern får bara säga ja eler nej.
    Själv skulle jag inte tro på ett medium som frågar t.ex vem jag vill ha kontakt med eller som bara ger generella beskrivningar. Hur många i detta avlånga land skulle kunna känna igen en tant med grått rullat som tyckte om att baka och laga mat? Säger det något om andekontakten? Jag tycker inte det.
    Visst är det till viss del självsanerande i sverige, men många tycker det är bättre att gå till ett medium som säger det dom vill höra, och då är frågan om budskapet alltid kommer ifrån andevärlden eller från mediets intuition. Det är skilnad mellan dessa 2 och ska inte blandas ihop vid en korrekt andekontakt, gränsen är tunn.
    🙂

  3. Till Helena:
    Jag blir så upprörd när jag läser om hur olika medium försöker manipulera stackars sörjande människor. De säger sig ha uppnått detta ”stadium av andligt medvetande” utan någon som helst kunskap. Man bör ta med i beaktandet att det kan vara deras eget ”ego” som talar och INTE någon ande från andevärlden.
    Om man utger sig för att vara ett medium och inte har någon utbildning eller bra träning så kan man jämställa det med att ”agera läkare i utsatta situationer”. Oetiskt och livsfarligt!

    Jag kan ta MIG SJÄLV som ett exempel! Jag är ju synsk och både ser, hör och upplever andevärlden. Jag har gjort det så långt tillbaka jag kan minnas. Men jag har ingen utbildning, ingen dokumentation som stödjer min ”medialitet”. Jag skulle därför ALDRIG utge mig för att vara ett medium, hålla seanser eller utöva några privata sittningar, då jag ju inte har denna kunskap – detta ”verktyg”. Stor risk för att jag då skulle ställa till mer kaos och oreda om jag skulle försöka mig på detta!

    Jag gråter nästan inombords när jag hör talas om de sk. medier som lurar sörjande och sårbara människor i deras livskris. Jämställs med att skada dem psykiskt anser jag! Men allt detta vet du ju redan!😉

    Till Sammiz:
    Man behöver inte vara överdrivet kritisk, men ändock är det viktigt att man inte sväljer allt som sägs med hull och hår. Det har genom tiderna även här i Sverige förekommit bedrägerier, och gör det fortfarande – där man lurat av en massa pengar från godtrogna och naiva, vilka inte insett att de helt enkelt blir manipulerade. Så ”lurendrejerierna” hör inte enbart USA till!😉

    Jag kan här ta ett exempel, vilket är VÄLDIGT vanligt:

    Mediet ställer ”ledande frågor” och för den helt ”oinvigde” märks det ej att de endast ”bekräftar” vad den sörjande sagt – och INTE gäller en hälsning från andevärlden! Psykologi – ingenting annat!

    Säg mig, varför måste mediet fråga en massa saker? Andevärlden VET ju redan vad vi får genomlida i livets olika skeden, och den vet ju redan vad vi behöver för tröst. Ett medium är endast ”länken” alltså ”en bro” (Helenas uttryck) mellan andevärlden och vår värld…

    Ha det gott, ”brorsan”!😀

  4. OJ! Helena! Din nästa kommentar låg i väntan på att godkännas när jag skrev mitt svar till dig och Sammiz, så jag såg det inte förrän först NU!😀
    Du nämner också det jag berörde i mitt svar till er såg jag…

    Vad BRA! Tack, tack!😉

  5. Nu säger jag hej då för kvällen! Ska hjälpa nattvandrarna (föräldrar på stan) att patrullera på köpingen under några timmar. Jag lämnar er för denna gången, och återkommer någon gång under morgondagen!

    Håll tangenterna glödande tills vi ses igen!

    Kram på er! / Rozie

  6. Som vanligt min vän så älskar jag dina inlägg!
    Hinner inte skriva så mkt eller läsa ingående då jag ska väcka min dotter o fara iväg till jobbet o göra ett 13 timmars pass igen (mördarhelger man har)😀

    Hua – haft en dröm inatt som jag NOT gillar – läs lite i mitt inlägg. Har inte vågat skriva ut för mkt eftersom jag ”bara vet” att en person som drömmen delvis handlade om finns där ute… *blä*
    Jga känner inte personen i fråga men ”han” känner mig via bloggen. Funderar på att lägga ner den.
    Det är ju inte JAG som är djupet i bloggen – man har ju dock en ”mask” ändå o det kan ju misstolkas o folk ”tror” att man är JUST SÅ som man utger sig att vara?!

    Nog är jag en sprätta o älskar att driva o har många tokiga tankar o funderingar men djupet visar jag mkt sällan…

    Om jag slutar med bloggen så vill jag gärna kunna ha kontakt med dig ändå – men jag återkommer om detta!

    Ha ett fint avslut på denna helg!
    Love & light/ Helén.

  7. Tack för att du gillar det jag skriver om, det gör mig otroligt glad.😀
    Jag var inne och läste ditt inlägg och läste om din dröm. Magkänslan ska man aldrig ignorera. Egentligen behöver du inte SLUTA blogga, du kan lägga in ett lösen, vilket du lämnar till de läsare du verkligen LITAR på. Du har så mycket att dela med dig av – och INGEN ska kunna ta detta ifrån dig!

    Önskar dig mer harmoni i tillvaron, och att du fortsättningsvis slipper den person som det hela handlar om.

    Klart att vi håller kontakten!😉
    Love & light / Rozie

  8. Intressant inlägg, hade ett liknande på min gamla blogg. Jag hade då precis stött på ett mindre seriöst medium och var fly förbannad. Annars så har jag faktiskt haft tur och mött några riktigt duktiga personer, som varit till stor hjälp. De har varit lugna och stabila personer med båda fötterna på jorden. Och med bra referenser. Ödmjukhet är viktigt – och respekt.
    Kram,
    Eva

  9. Vad hade hon sagt och gjort som gjorde dig förbannad? Kan förstå att du blev besviken om hon inte uppfyllde dina förväntningar…

    Vad förväntar man sig egentligen av ett medium? Tror man att man alltid ska få ”exakta svar”? Blir man besviken om de säger sådant man inte VILL höra? Frågorna är många.

    Det är inte alltid så lätt att ”hitta rätt” i det ”utbud” som råder av andemedier som erbjuder sina tjänster. Ibland ställer man alltför stora krav, och ”sätter ribban för högt”, blir besviken t.ex om man innan man går till ett medium ”ber rakt ut i luften” och ropar på ”någon speciell anhörig” att han eller hon ska visa sig vid seansen man ska gå på. Sedan när man väl sitter vid detta medium och denne ande inte tar kontakt blir man besviken och tycker att allt varit helt bortkastat. Man glömmer och tar ej i beaktande att det är andevärlden själv som bestämmer vilka som ska visa sig eller ej. Man ska ha en ödmjuk inställning, tids nog får man den ”kontakt” man behöver, och vid en tidpunkt när man ”förtjänar den som mest”.

    Jag kan nämna ett ”typiskt exempel” på detta. Jag har en ”bekant” som var på en storseans och hon var alldeles upprörd över att hennes farmor inte tog kontakt med henne, eftersom de hade haft ”speciella band” när farmodern levde. Nu satt E. och ”spydde galla” över andemediet (vilken är ett väldigt duktigt och erkänt medium). Nu lät det som att seansen hade varit ”blaha, blaha” och mediet en stor bluffmakare. Ingen ödmjuk inställning HÄR, inte!😀

    Vad bra att du slutligen ”hittade rätt” och blev nöjd.

    Kram! / Rozie

  10. Hej vännen.
    Min mor pratar mycket om att vi skulle gå på en seans hon o jag. Hon pratar om det som om det vore hejdlöst spännande och hon verkar tro att ”vi kanske får veta en massa spännande hemligheter som vi inte vet”. Hon verkar tro att det är nåt slags jippo.
    Hon tycks tro att jag vill göra detta nu när Fredrik är död.
    Hon förstår verkligen inte.
    Jag har respekt för andevärden på det sättet som ni ”kunniga”har, att man inte kan påverka fram det man själv ”vill”.
    Sedan tror jag att man skall vara medveten om att få ”svar”som man kanske inte hade förväntat sig. Jag menar att man skall vara ödmjuk och inte tro att detta med seanser o medium är något ”jippo”.
    När o om jag känner mig mogen tar jag kontakt med någon själv. Och det jag i så fall får uppleva är något mellan mig och andevärlden, om inte ANDEVÄRLDEN vill något annat.
    Rozie, är jag ute o reser?

  11. Gulliga, go´aste vännen!😀
    Du har en ödmjuk och riktig inställning. Det är helt rätt som du skriver att andevärlden ger sig tillkänna när den själv bestämt så. Och den bestämmer också vem eller vilka som ska ”visa sig”. Vi som lever kvar här kan inte påverka detta, och om vi ropar rakt ut till någon att han eller hon ska visa sig eller ”ge ett tecken” till oss, så vi ”får bevis” på dess existens, då beter vi oss oerhört egoistiskt. Men har vi en ödmjuk inställning till andevärlden (precis om du har) och nalkas den med tacksamhet och kärlek, då är det endast ”en tidsfråga” tills vi får vår efterlängtade kontakt. Och den kommer när vi minst anar, och behöver den som mest…

    Käraste wildmammis, du är definitivt INTE ”ute och reser”.

    Varma kramar! / Rozie

  12. Japp, jag har bara varit hos välkända och meriterade medier, eftersom man måste passa sig noga. De sade saker som stämde som de inte kunde känna till innan, och de berättade även saker som jag inte ville höra;), så just de här tror jag på. Men man ska ju också ha klart för sig, att bara för att medier säger en sak, så är det till syvendes och sist du själv som bestämmer. Jag behöver ju inte se till att det slår in så att säga;)

    Kramen

  13. Hallå, där Trollis! 😉
    Kul att se dig igen! Du har den rätta inställningen och förhållning till medier, helt klart!
    Vi bestämmer givetvis själva över våra liv. Andevärlden gör inte våra val åt oss och säger inte åt oss vad vi ska göra, utan erbjuder alternativ och uppmuntrar oss att se det ljusa i händelser och försöker vidga vårt perspektiv. Resten får vi sköta själva!

    Ha det gott! Kramen tillbaka! / Rozie

  14. Jag har flyttat tillbaka till Bloggagratis igen, jag kände mig inte riktigt hemma på det nya stället. Inte bara ni läsare som tyckte att det inte är jag;)
    Den får vara vilande ett tag.

  15. Gjorde du rätt i! Den är MYCKET bättre! Och den är ”DU”!😉
    Och jag har därmed redigerat länken till dig, till din gamla blogg!

  16. Det var en HAN jag besökte🙂 För en s.k seans. Jag hade ju träffat andra medium innan, de som kommit till min lägenhet. Och de var som sagt var väldigt raka. Den här mannen var däremot väldigt flummig och pratade om en massa som inte var relevant för mig. Jag betalar ju inte för att höra om en annan persons funderingar kring andar m m.

    Så det var inte det att jag hade så mycket förväntningar, utan mer att jag irriterades över att det var så mycket flummsnack. Men, det var också en chansning. En kort tid senare hade jag en sittning hos ett (känt) medium och det var stor skillnad🙂 Så, att gå på rekommendationer är nog bra.

    Kram,
    Eva

  17. Vilken ”dundermiss”! Flumsnack vill man ju inte betala för!😦
    Han verkade vara en stor bluff, som bara ville ”sko sig”. Men rykten sprider sig ju, som bekant, så jag kan tänka mig att han fortsättningsvis blev mindre och mindre anlitad.

    Det är, precis som du skrev bra att gå på rekommendationer.

    Kram! / Rozie

Kommentera

