Pekare och slagruta – Varför då?


Hur många av er läsare har prövat att gå med pekare och/eller slagruta? Och vet ni vad man gör med dessa ”hjälpmedel”?

100_1550 copyUnder tusentals år har folk använt dessa verktyg till att t.ex finna jordstrålning, kraftplatser, hur man finner vattenådrar samt currylinjer -vilka ligger som ett rutnät runt hela Jorden. Dessa currylinjer har ett avstånd mellan varandra, vilket varierar beroende på var på jordklotet man befinner sig. Här i Sverige är avståndet omkring 4 meter. De ligger i nordostlig/sydvästlig riktning och nordväst/sydost. Katter älskar att ligga på sådana kryss, men hundar flyr dem. Vi människor bör inte ställa våra sängar över sådana kryss, då vi inte mår bra av det.

Vistas vi för länge på en currylinje eller ännu värre på ett currykryss förlorar vår kropp kraft, vi arbetar sämre och sömnen blir störd. Men om vi flyttar sängen, skrivbordet eller TV-fåtöljen så kommer vi märka en avsevärd skillnad. Våra förfäder var medvetna om detta så de hus man byggde förr, där placerades väggarna  i currylinjerna och på så vis blev rummet fritt från dessa störande energier. Under flera tusentals år och så långt  som fram till 1700-talet hade man denna kunskap. Gamla husgrunder vittnar om detta. Djur och växter känner av detta, t.ex lövträd böjer sig åt sidan.

Kunskapen att gå med pekare/slagruta har kommit upp mer i dagen, och det finns kurser hur man lär sig att hantera dessa. Det sägs att man kan öva upp ”känsligheten”, och har man en gång lyckats blir förmågan bara starkare och starkare ju mer man praktiserar den. Det sägs också att mellan 80-90 % av alla vi människor har denna ”glömda förmåga”, och det gäller att vi försöker väcka den till liv igen.

P6280202 copyDessa hjälpmedel kan även användas att mäta ut hur vi mår, våra auror/egna energier, samt att visa var våra hjälpare befinner sig vid vår sida, och hur många vi har just vid det tillfället vid vår sida. Detta kan variera från dag till dag, samt på grund av hur vi mår.

Allting är uppbyggt av energier  –  det som finns runt omkring, både synligt och osynligt, vi själva, djuren och all växtlighet på vår underbara Moder Jord…

Mer om detta kan man läsa under dessa länkar:
http://slagruta.robert.nu/sida02.htm
samt http://slagruta.vingar.se/

24 thoughts on “Pekare och slagruta – Varför då?

  1. Hej Rozie, tänk att Du tar upp detta. Jag gick en helgkurs för ca 10 år sedan. De är bara såå intressant. Vi fick varsina pekare och slagrutor alla som gick kursen. Tanken var att de skulle annonsera för som de sa ”Hur ska de annars få fler intresserade och som vill gå med i föreningen”. Jag har inte gått med, men är ändock mycket intresserad.
    Kram Ulla

  2. Hej, Ulla!
    Jag har länge tänkt att skriva om detta, men visste inte riktigt hur jag skulle få det till ett passande inlägg.
    Det är så helt otroligt, då det ju faktiskt fungerar! Jag har sett många ”skeptiker” spärra upp ögonen av förvåning när de blivit ”överbevisade”.😀
    Vi människor vill ju gärna ha ”synliga bevis” för att vi ska kunna tro på någonting, och här ser man verkligen att våra förfäder hade rätt, och att detta inte är något ”flummigt Hokus Pokus”.

    Min man håller sådana här kurser inom detta ämne, och jag brukar följa med honom ibland när han håller dem.

    Varma kramar! / Rozie

  3. Intressant.

    Att man ska ligga i nord/sydlig riktning har jag hört, och ligger också så. Men jag mår inte alls bra i mitt sovrum, så sängen kanske står i ett sånt där kryss? Det har varit så här sen dag ett jag har bott här (det har jag kanske redan berättat).

    Men jag tror det har med annat att göra, att jag inte kan sova och inte mår bra i mitt lilla sovrum. Men det kAN ju vara ett sånt där kryss.

    Tyvärr har jag inget djur att testa det på :o)
    Må gott
    Kao

  4. Hundar flyr visserligen currylinjer och -kryss för det mesta, men inte alltid!
    En dag när min schabradortik Shiva nosade runt för att finna ett lämpligt ställe att uträtta sina behov på, tänkte jag:
    -Vad är det egentligen hon sniffar efter…? Så slogs jag av en plötslig misstanke och sprang in i hallen och plockade ned mina pekare från säkringsskåpet. Ut till Shiva igen…
    -Mycket riktigt! Snart stod det fullständigt klart vad det var hunden letade efter. Och sniffade gjorde hon väl kanske inte heller, snarare kände av.
    Jag tillbringade ganska lång tid på vår rastplats- ängen här bredvid huset- och snart var jag helt övertygad om att mina rön var korrekta: vid varenda hundspillning (och de hade hunnit bli ganska många vid det här laget) korsade sig currylinjerna exakt över hundens fekalpelare!! (Snofsigt namn för skitkorvar, eller hur…?😀 )
    Uppenbarligen letar hundarna efter currykors, för att de på ett sätt eller annat stimulerar deras uttömningsreflexer!
    Hör med din man om han känner till det här och kolla gärna själva!

    Ha det så gott ”sis”!😀

    P S Myrorna anlägger dessutom sina stackar på currykors!

  5. Hej Rozie, hälsar på från min nya blogg, har båda två ett tag får se hur de blir framöver.
    Som jag skrev så gick jag en helgkurs för ca 10 år sedan,i alla fall innan första barnbarnet var fött.
    Tänkte berätta om en sak där jag använde mig av pekarna. Vill gärna höra vad du tror om det hela.

    Det måste ha varit tidigt på våren -99 medans barnbarnet var bara ett par tre månader.
    Jag och Barnbarnets morfar åkte och hälsade på. Jag hade blivit ombedd att ta med Pekarna.
    Min dotter ville att jag följde med henne på övervåningen i huset som de bodde i medans morfadern stannade nere och pratade med Barnbarnets far och hade flickan hos sig.

    Sagt och gjort! När vi kom på övervåningen så gick vi in i tv-rummet först och där var det väl relativt lugnt.Kunde märka att fåtöljen stod i ett Curykryss och just i den fåtöljen så tyckte katten om att ligga. Medans soffan hade en vänlig inställd person sittandes.
    Så långt allt väl!
    Så sa dottern att nu skulle hon gå ner till de andra så fick jag fortsätta själv.
    Ok! tänkte jag de är väl lugnt…? Hade ingen aning om hur jag skulle känna mig inom stund.

    När hon gått ner så drog jag mig in till sovrummet som de hade en stor dubbelsäng ståendes mitt i rummet med spjälsängen till vänster om sängen. Det var inte speciellt stort rummet.
    Efter att intagit en position vid fotändan av sängen (högra sidan) så gick jag sakta, sakta mot huvudändan. I början var pekarna lugna men ganska snart så började de röra på sig och när jag kom till huvudändan så snurrade de på för fulla muggar för att sedan tvärstanna båda två och peka mot en garderob som fanns till höger om sängens huvudända. (Tror de var fast garderob.)
    Det kändes konstigt, men inte så att jag la benen på ryggen.
    Gick så till den vänstra sidan av sängen. Mellan den sidan och spjälsängen.
    Intog så positionen vid den fotändan och gick sakta, sakta mot huvudändan på den sidan. Även denna gång var pekarna lugna allra först men ganska snart så började de att röra sig även på denna sida, för att vid huvudändan snurra som om de var tokiga, FÖR att även nu tvärstanna och peka till vänster om huvudändan rakt mot garderoben på denna sida,även den fast.

    Men då var jag inte så morsk längre. Jag backade ut från rummet och sen vände jag mig om och gick ner till de andra därifrån med fasan i ryggen. Det var verkligen hemskt!!!

    När jag berättade det för min dotter så sa hon att spjälsängen stått på höger sida först men då kunde deras dotter inte sova så de bytte. Hon sa också att höger sida är den som hon upplevt som värst.

    Kom vid ett tillfälle i kontakt med en annan person som hyrt där tidigare, även hon hade tyckt att huset var kusligt på något vis.

    Ja du Rozie, det blev ett långt inlägg denna gång.
    Ha en fin kväll
    Kram Ulla o Brian

  6. Jajamän. Jag fick ett par pekare för flera år sedan av en man som var sanslöst duktig att arbeta med dem.
    Nu är han tyvärr död, men vilken kunskap han besatt på det området🙂
    Jag använder inte mina pekar så mycket men har bland annat jobbat med dem för att ta bort blockeringar i energifältet på personer.
    Kram

  7. Kao, du får skaffa pekare och mäta ut var dina currykryss och linjer finns i rummet.😀
    Och om du inte vet hur man använder dessa kan du försöka anlita någon som kan.

  8. Sammiz, min käre ”bror”!😉
    Intressant det där du nämner om hundens beteende vid currykryssen. Vi undersöker det där vidare, jag och min man. Han trodde för övr. att din teori stämmer där, då det ju faktiskt handlar om starka energier – och allting hör ju ihop – både djur och natur. Och det där med myrorna bekräftar samma sak.
    Jag är tacksam och glad att du ville dela med dig av din erfarenhet. Kommer även att kolla din länk.

    Kram på dig, vännen! / Rozie

  9. Ulla! Inte lätt att veta vad det var du ”kände av” – så jag ”tror” ingenting, faktiskt!

    För att få mer exakt ”information” måste jag SJÄLV vara på platsen och själv hålla i pekarna. De kan ju ge utslag på vattenledningar, currylinjer, currykryss, hjälpare mm. och de ger även utslag på det du har i ditt medvetande och riktigt fokuserar på. Dvs. man kan leta borttappade saker med dem också.
    Så du förstår kanske att det inte går att ”ställa diagnos” efter din egen beskrivning. Den ”känsla” du fick till dig var din egen, och det är DEN som är mest relevant – och det var DU som fanns på plats då den inträffade!

    Så jag skulle vilja bolla tillbaka frågan till DIG: ”Vad tror du SJÄLV att det var?” Det är DET som gäller!

    Stor kram till dig och Brian! / Rozie

  10. Ingela! Kul att du tittade in!😀
    Intressant, det du nämner! Här ser man ju ytterligare ett användningsområde! Visst är detta ett underbart ”verktyg”!

    Kram! / Rozie

  11. Ja Rozie, Vad det var ”vet jag ju inte” men jag fick känslan av något ont, därav fasan jag skrev om. Det kändes som jag drog ryggen till framsidan då jag hade vänt mig om för att gå nedför trappen. Ungefär som att jag inte visste hur fort jag skulle komma därifrån innan (någon/något) ”fick tag i mig”. Kan nästan känna nu hur känslan var när jag tänker på det. Du kanske vet hur jag menar om jag säger att det känns som när man ”känner att någon tittar på en bakifrån. En brännande känsla!

    Kramen till Er från oss

  12. Ja, du Ulla!
    Vad det var, vet jag inte. Våra rädslor och fantasier kan spela oss väldiga spratt ibland och skrämma oss. Visst är vi ”iakttagna” lite då och då, men när man inte vet vad – eller vem det är, kan känslan förvandlas till rädsla, och detta kan få oss att känna oss illa till mods. Vi känner att vi ”förlorar kontrollen” över situationen, eftersom vi inte riktigt ”har koll på läget”. Då kan vi också känna av ”ett hot från något som vill oss illa”, men i själva verket är det vi själva som ”skapat detta monster” i vår egen fantasi…

    Finns det någon annan som känt av detta tidigare i huset? Hör dig för, men skräm inte upp någon i onödan – utifall det inte är någonting! Och som jag tidigare skrev, så känner pekarna av olika saker och ger utslag på dessa. Det behöver inte vara något ondskefullt i huset, då hade det visat sig på andra sätt också!

  13. Jag har gått med både pekare och slagruta en hel del. Tycker pekare funkar bäst för mig dock. Det är spännande med jordstrålning och currylinjer/kors. Jag flyttade min säng förra året efter att ha upptäckt att den stod på ett currykors. Visst märker man skillnad.

  14. Hej, missmagicgirl!😀
    Ja, pekarna är ”känsligare” för dessa linjer, och ger större utslag. Man märker att förbättringen blir markant när man flyttar sängen en bit från currykrysset.

    Ha det gott, och trevlig helg!

  15. Hej
    Jag använder pekare till att hitta och mäta boytan i gamla byggnader som försvann för länge sedan .
    ( 1400 – 1950 talet )
    Fungerar bra så ut testa när våren kommer .
    Är själv släktforskare så det har tillfört en ny dimension .

    Mvh
    Norre72

  16. Lämna era snigelpostadresser till min epostadress så sänder jag lite info om Svenska Slagruteförbundet.

  17. Tack, Agne, det gör jag gärna.
    Tomas, min man hade redan innan du skrev detta tänkt att kontakta dig angående Svenska Slagruteförbundet. Han har besökt hemsidan vid ett flertal tillfällen.

    MvH / Rozie

  18. Jag har gått ”kurs” om detta i Färgelanda, hos en duktig kvinna. Vi fick själva prova på, och det var fantastiskt! Det var svårt att få tag i koppartråd med tillräckligt mycket koppar, var kan jag hitta återförsäljare till detta?

  19. Hej, Mia!
    Du kanske kan Googla på det. Kanske ”Amuletten” eller någon annan butik säljer pekare med mycket koppar i.
    Eller varför inte ta kontakt med Slagruteförbundet, de kanske vet.

    Ha det gott! / Rozie

  20. Pingback: 2010 in review « Rozie´s Corner

Kommentera

