Vad var det som katten såg?


ref71Vi har precis flyttat till ett mysigt torp, vilket vi har gjort välbehövliga reparationer på. Nu på morgonen kom en av våra birmakatter ut i köket. Plötsligt stirrade han in i gästrummet och liksom ”stelnade till”, som om han såg någonting. Sakta kröp han ihop och tog några trevande steg framåt – som om han skulle gå närmare, men så ryggade han tillbaka och tittade bedjande på mig, samtidigt som hans blick såg förvånad ut. Detta upprepade sig ett par gånger – han smög framåt, stannade och sprang tillbaka till mig där jag stod i köket – och i hans blick såg jag både förvåning och villrådighet. Denna blick har jag aldrig tidigare sett hos denne lille annars så ”kavata herre”. Han är tuff och mycket bestämd annars. Och för ett par dagar tog han en mus i huset, så jaktinstinkt har han verkligen – till min stora förvåning – då jag innan dess var av uppfattningen att birmor säkerligen inte har någon instinkt att jaga. Men jo, han hade tagit musen, jagat den ett tag, lekte med den, för att slutligen förpassa den till ”den saliga mushimlen”. När så när husse skulle ta musen ifrån honom då morrade och fräste han ilsket åt honom – vilket han aldrig gjort någon gång tidigare.

Men just nu i denna stund var han allt annat än kaxig. Jag blickade in i rummet, och tyckte att jag såg konturerna av ”någonting”, men riktigt säker var jag inte. Sakta gick jag in i rummet, med den orolige katten hack i häl. Jag kände inte av något konstigt, och när jag så tittade ner på Cherokee så syntes ingen oro hos honom längre. Och exakt vad det var som katten hade reagerat på har jag ingen aning om. Och ”vad” det än må ha varit, så fanns det ej längre kvar i rummet ….

9 thoughts on “Vad var det som katten såg?

  1. Det var väl nån som var lite nyfiken på er.
    Kanske en annan katt,vem vet?
    Tur han har dig att förlita sig på,så han vågade gå in i rummet,för vågar du så kan det u inte vara nåt arligt
    *ler stort*
    Fredagskvällskram till er.
    nimbus hälsar att han ska vaka över torpet🙂
    För nu finns det ju inga nyckelpigor vakna *asg*

  2. Hej, Noomi-Pluppisen!😀
    Ja, det var säkert någon som var nyfiken på oss! Det är min stora övertygelse. Det är så goda energier här, så ”farligt” är det säkerligen inte!😉
    (Ja, jag förstod att det var felstavat där)

    Nimbus är sååå välkommen att vaka över torpet – och vem vet – det kanske var HAN som var här!😉

    Varma kramar till dig, du fina go´a vän! Och fortsatt trevlig fredagskväll och helg! / Rozie

  3. Oj det låter ju absolut som om den kavate herren såg något, djur är ju väldigt mottagliga för att ”SE” och ”Känna”. Men något farligt behöver det inte vara och kanske är det bara för kisses ögon och inte för någon annan när inte du kände något ”fniss”.

    Vem vet vad han idkar när ni sover. Han kanske är värsta anlitade medium för djuren. *ler*

    Hur gammalt är torpet?

    Vårat hus är ju byggt 1877 med ett annex från 1899 så här finns det lite saker. Det har varit en lärarinne bostad, skola och sedemera sedan 1954 vanlig bostad.
    Har märkt av lite saker men på sistone har det varit så mycket annat så jag har inte märkt av något. Ene sonen var dock lite orolig i början när vi flyttat hit för snart 7 år sedan och ibland händer det även nu att han blir olustig, dock inte alltför ofta🙂

    Ha det gott min vän
    Kram

  4. Hej, IKA! Kul att se dig igen!😀
    Jo du, djur är väldigt mottagliga, och det som hände gjorde katten alldeles konfunderad – det märkte jag ju. Jag såg också att det var ”någonting” i rummet, men ”fick inte till mig” någonting. Enligt tidigare utsago så ska det visst råda en viss ”aktivitet” här. Även jag har märkt den vid ett antal tillfällen tidigare. Och vid ett tillfälle bytte besticken plats i besticklådan. Det hände strax efter att jag hade sagt till min man att ”det inte hade varit någon aktivitet på ett tag i huset”. Jo, hej du! Strax efter hände detta! Jag förmanade gubben att han skulle hålla bättre ordning i besticklådan, men han svor sig fri och bedyrade att han INTE hade ändrat någonting! Märkligt – då nu allting låg spegelvänt!!!😉

    Huset är byggt 1939, så det är inte fullt så gammalt som ditt. Men det har säkert utspelat sig ett och annat här beträffande olika levnadsöden mellan de generationer som kommit och gått…

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
    Varma kramar till dig från mig! / Rozie

  5. Kikar in här för att önska en skön och trevlig första advent min vän.
    Här är det -10 grader och snön lyser fortfarande med sin frånvaro, nu får den snart komma!

    Varma kramar!

  6. Hej IKA!
    Här har det bara kommit lite ”pudersnö” under natten. Men den försvinner väl snart igen, kan jag tänka!
    Önskar dig en fortsatt trevlig 1:a advent, med mycket ljus och värme!

    Varma kramar tillbaka! / Rozie

  7. Har märkt att just katter är väldigt mottagliga för sånt…han kan ha sett det som fanns kvar av det liv som tidigare levts där, utan att det för den skull behöver finnas kvar något som kommer oroa er.

    Tror att katter ser energiflöden.

    Kram
    Kao

  8. Hej, Kao!
    I detta har du helt rätt, vi har märkt av väldiga energier och flöden här på Torpet. Det handlar om goda energier, och alla som kommer hit säger sig känna av det. De känner sig mycket tillfreds och ”varmt välkomnade”. 😀

    Kram! / Rozie

Kommentera

