Likt ett eko från en svunnen tid…


Har du någon gång  ”känt igen dig” när du kommit till nya platser, vilka du aldrig besökt tidigare? Eller har du kanske drömt om platser om nätterna och i drömmen känt igen dessa, ”likt ett eko från en svunnen tid”?  Oavsett om du gjort det eller hört någon berätta om detta ”fenomen”, så visst är det väl märkligt när någonting sådant inträffar? Man känner så väl igen sig, men man vet att man aldrig varit där tidigare. Man frågar sig kanske: Har jag drömt om denna plats tidigare, eller är det helt enkelt så att jag har varit här i en helt annan tid – i en annan dimension? Ligger det dolda minnen och händelser kvar i våra ”cellminnen”?

Jag själv personligen har upplevt detta i form av drömmar om olika platser, vilka jag så väl känner igen. Och dessa drömmar och minnen spelas upp likt ett band – om och om igen. Och ibland flera nätter i rad. Jag känner igen varenda hus, varenda gränd och gata. Och de människor jag möter i drömmen hälsar så glatt, då det är ett ”kärt återseende”. Allt är så kristallklart och självklart, och jag känner mig så hemma i dessa miljöer. Så när jag vaknar ur dessa drömmar känner jag stor sorg, saknad och vemod och längtar tillbaka igen.

Kanske har just du upplevt liknande händelser, men inte vågat berätta om dem för någon. Nu får du tillfälle till att göra det! Tillsammans kan vi diskutera och utbyta erfarenheter av varandra. Ventilera våra tankar och funderingar. Säkerligen finner vi många ”gemensamma nämnare”, och livet tycks plötsligt så fantastiskt insiktsfullt då vi inser att det finns något mer utöver ”här och nu”…

9 thoughts on “Likt ett eko från en svunnen tid…

  1. Det återkommer sånna drömmar med jämna mellanrum.
    Ibland trevliga,vemodiga,när jag kan vakna gråtande.
    Andra vaknar jag skrattande av,med lätt hjärta.
    Kan oxå vakna av att jag skriker högt och argt.

    Men ibland vill man ju inte vakna ur och det är väl då saknaden är som störst i bröstet på en,när det känns som en stor sorg när man vaknat och en sån känsla kan följa mig en hel dag…………

    Kram från Pluppa

  2. Hej, Pluppisen!😀
    Visst blir man tagen – riktigt gripen när man upplever sådana drömmar?! De berör en verkligen, och känslan sitter kvar länge, länge…
    Jag är glad att du ville dela med dig av dina ”erfarenheter”, och TRO mig när jag skriver att jag är inte ett dugg förvånad att just DU har upplevt detta!😉
    Vi är väldigt lika du och jag, i många avseenden, eller hur?

    Ha det gott, min vän!
    Många varma kramar! / Rozie

  3. Första gången jag kom till Amsterdam kände jag stan utan och innan! Det var bara motorvägarna utanför jag blev förvirrad av. Jag MÅSTE ha varit där, för jag hade ju inte ens en karta. Kände mej väldigt hemtam direkt.

    Inget konstigt med det, anser jag. Bara fascinerande.

    Gällande drömmar var det 2 som ofta återkom, inga mardrömmar, men jag agerade i drömmarna som ‘hjälpare’, inte offer om man säger så. Har nästan aldrig drömt mardrömmar, trots mitt långa liv.

    Har inget behov av att ha kontroll över saker IRL, men i drömmarna har jag det alltid och lyckas lösa stora problem (dock ej världsproblem) men jag måste alltid göra det ensam.

    Vad säger du om det? Vad är jag för knepig typ egentligen?
    :o)

    Önskar dej allt gott
    Kramar
    Kao

  4. Hej!
    Jag har upleft sonna drömmar flera gonger jag är 12 år så jag tycker jag är ganska ung för det och det börgade när vi flytade till mitt nya hus det är typ hemsökt av ett spöke ärligt. Men tillbacka till brömandet för ibland har jag vaknst stor gråtande efter en sådan dröm och sist så vaknade jag av att jag skrek av ren fasa leskigt va och några dagar senare var jag ute i skogen och gick och då såg jag en varg. Så jag blev förstos jette redd det fattar du elehur?

    Hoppas du inte uplever min verkliga dröm helsningar julia och monga kramar.

  5. Hej!
    Jah har upleft sona drömma och jag är 12 år och drömmarna börgade när jag flyade till mammas och pappas nya hus leskigt va. Jag trov att huset är hesökt. Men till baka till drömmarna för ibland kan jag vakna storgrötande och senast jag drömde en son dröm vaknar jag av at jag var jette redd och stel. Och några dagar senare gick jag i skogen och då såg jag en varg leskigt tycker jag och jag sprang där ifrån försos. men jag va ungjefär 6 år när drömmarna började.

    Jag hoppas att du inte drömmer sama dröm du vill inte drömma den helsningar Julia.

  6. Förstår att du blev rädd, men det var nog bara en vanlig dröm. Det är vanligt att man drömmer mycket i den åldern som du är i nu. Och mardrömmar förekommer ofta.

    Var inte rädd min vän. Kram!

  7. Det här är intressant… Det har hänt mig mååånga gånger. Har precis gjort ett inlägg om min förkärlek för Katarina Kyrka, som jag känner en väldig dragning till…en dragning som är smärtsam, men som även gör mig lycklig. Detsamma gäller i Gamla Stan, där det finns vissa platser som gör att det knyter sig i bröstet. Eller när man träffar vissa människor som man inte träffat förut, men ändå känner sig dragen till…å då menar jag inte sexuellt…haha. Utan en djupare känsla som man inte kan ta på. Det här är verkligen intressant… men jag har förstått att Stockholm har en speciell plats i min själ, och att det var därför som jag hamnade här, (Är född i Karlstad, men flyttade till Stockholm 1983). Oj, vad mycke det blev…haha. Kram Lilitha

  8. Hej, Lilitha!
    Intressant! Jag går genast in och läser ditt inlägg!
    Att känna dragning till vissa platser ger en tydlig känsla av att man en gång har varit där, förmodligen i tidigare liv. Och att man ”känner igen” människor man aldrig mött tidigare kan tyda på att man haft anknytning till dem från tidigare liv.
    Detta har jag upplevt själv vid vissa tillfällen i livet.

    Kram, vännen! / Rozie

Kommentera

