En hälsning från andra sidan eller en tillfällighet?


Denne lille krabat kikade in på mig genom fönstret på jobbet igår. Jag såg den inte för jag sitter med ryggen mot fönstret. Men mina arbetskollegor gjorde mig uppmärksam på min beundrare. De började skratta och jag frågade vad de skrattade åt.
– Kolla ut får du se! Du har någon som kikar på dig! Det ser ut som han vill in till dig!

Den syn som mötte mig var skrattretande. Talgoxen sprang fram och tillbaka på fönsterbläcket. Den sträckte på sig i hela sin längd för att kunna kika in genom fönstret. Så hukade den sig ner och dök snappt upp igen, i det att den sprang fram och tillbaka. Det var som om den lille gynnaren ”lekte tittut” med mig, eller ville retas. Och det såg faktiskt ut som om den ville in till mig!

– Bara jag inte skrämmer pippin, tänkte jag och närmade mig sakta fönstret samtidigt som jag tog fram mobilen för att fotografera den lekfulla pippin.

Bilderna blev väl inte så bra som jag hade hoppats, men vad gör man när man inte har en vanlig kamera till hands, och motivet är ”gäckande”. Det var som om den sprang undan och duckade varje gång jag riktade mobilen mot den. Jag har aldrig upplevt att en fågel betett sig så tidigare mot mig.

Och nu till det jag ville komma fram till. Natten mot tisdagen den här veckan så avled min svåger (min makes bror), efter en tids sjukdom. Det inträffade under sömnen. I går kväll när min make kom hem ganska sent så berättade han följande:
Under dagen när han var på väg till en kurs som han skulle hålla upplevde han en intensiv närvaro i bilen av sin avlidne bror. Han förmedlade känslor och tankar till maken: ”Det är bra nu, det är bra nu.”
Så på eftermiddagen bestämde han sig för att ringa till änkan, och åkte och besökte henne för att trösta i den svåra stunden.

Jag blev mycket betänksam och efter att ha varit tyst en lång stund frågade jag stilla: Hur dags ungefär fick du hälsningen i bilen?
”Runt 8 snåret” blev svaret. Mina bilder på pippin är tagna kl. 8:57…
Tanken svindlar. Var det en hälsning jag fick från min svåger? Man kan aldrig så noga veta. Men tanken finns där…

6 thoughts on “En hälsning från andra sidan eller en tillfällighet?

  1. Haft påhälsning av fåglar ibland.
    Bl.a efter att min ena flickvän dog,då två svalor som
    svävade över mig.
    Hon har svalor på sin gravsten.

    För ett par veckor sedan hade jag en vilsen/nyfiken
    gråsparv inne i mitt sovrum.
    Jag försökte att inte skrämma den,utan pratade med den
    och sa att,hörrdu här inne ska du väl inte vara😉
    Sen hoppade den ut på balkongen igen och satt och tittade på mig,med huvudet på sned,innan den så
    småningom flög iväg.
    Vet inte vems död den hade bud om,men nåt var det
    för det kändes tydligt.

    Såg det här tidigare idag,men visste inte riktigt vad jag skulle svara dig,så jag skrev inne på det andra
    stället i stället,när jag såg att du lagt ut det där oxå.

    Talgoxar är som sagt kloka,intelligenta fåglar.
    Dom lär sig fort vilka som är ens vänner och kan bli
    väldigt tama,men det vet du säkert redan =)

    Var din svåger en skämtsam typ?
    Innan han blev sjuk alltså?

    Kanske att han ville tala om att han minsann är här
    men att ni inte kan se.
    Att han är ”frisk” igen och springer så bra.
    Att han som din gubbe kände,mår bra nu.
    Bara så.

    Förresten borde nog era chefer se till att måla era fönster!
    Eller sätt upp lite färgglada plancher eller nåt på
    fönstren😉
    Deprimerande!
    Skönt att du sitter med ryggen mot.

    Kanske återkommer efter lite mer tänkande!

    KRAAMAR

  2. Hej, Pluppisen!
    Jag har hört talas om liknande händelser med fåglar, när någon närstående har gått över till den andra sidan.

    Angående om svågern var skämtsam när han levde, så kan jag inte påstå det. Snarare tvärtom – butter och tvär. Men det hörde nog till ”sjukdomsbilden” kan jag tänka mig.

    Och utsikten från fönstret på min arbetsplats är bland det tråkigaste som finns. Tur, precis som du skriver att jag sitter med ryggen till!😉

    Återkom gärna så ofta du vill!

    Kramar tillbaka! / Rozie

  3. Hej, Lilitha!
    Ja detta var enormt. Händelsen får mig att le varje gång jag tänker på den. Var detta en hälsning, så var den så fin…
    Varma höstkramar tillbaka! / Rozie

  4. Själv är jag övertygad om att de nyfikna och envetna talgoxarna kan komma med budskap. Förra veckan snöade det och busade ute- inne kända jag mig lika frostnupen- då satt en blåmes på fönsterbläcket och pickade och klättrade. Jag tror det sa: du är inte ensam- inte alls ensam. Se här, jag fryser jag med- men vi är tillsammans,

    • Ja, det gör de säkert. Gäller bara att man försöker ”lyssna”.
      Nu vet jag visserligen inte om du menar att talgoxarna kommer med budskap från andevärlden, eller om du menar att de har ”sina egna budskap” till oss. Din kommentar går att tolka på flera sätt. Men det du skrev är mycket tänkvärt och insiktsfullt, oavsett hur du menar med begreppet ”budskap”. 😉

Kommentera

