En förnimmelse av närhet


Det har varit lugnt här hemma hos oss ett tag nu. Det kändes som om aktiviteterna hade slagit sig till ro. Men säg det lugn som varar för evigt.
I går kväll hände det plötsligt någonting igen.

Jag gick före maken upp till övervåningen för att gå till sängs. Eftersom vi har tre ”närhetstörstande” katter här på torpet har vi valt att hålla sovrumsdörren stängd om nätterna för att sömnen inte ska bli störd. Denna dörr är svår att dra igen riktigt så vi har även valt att stänga dörren till kontoret, vilket ligger strax utanför sovrummet. Detta innebär att när man kommer upp på övervåningen och dess hall så får man passera genom kontorets dörr för att komma till sovrummet. Stänger man båda dörrarna fungerar kontoret likt en ”sluss” mellan hall och sovrum. Det blir svårare för en kelsjuk katt att lyckas smita igenom.

Hur som helst – jag hade gått och lagt mig och låg på sidan med ryggen vänd mot sovrumsdörren. Jag hörde maken närma sig, öppna dörren till kontoret och så hörde jag honom stänga den igen. Han kom in i sovrummet, kröp ner under täcket och vi sade godnatt till varandra. Efter ett kort ögonblick stacks ett pekfinger rakt in i ryggen på mig. Det kändes precis som när man vill påkalla någons uppmärksamhet genom att peta bestämt på dem med fingret.

– Vad är det? frågade jag maken. Vad vill du? Men till svar fick jag att han inte ville något.
– Hur så? undrade han förbryllat. Varför frågar du?
– Du petade mig i ryggen, svarade jag. Men han hade inte gjort det och försvarade sig med att ”han hade båda händerna under täcket, minsann!”
– Du petade mig i ryggen! utbrast jag åter igen men han nekade.
– Jag har inte rört dig, jag lovar!
Jag mumlade någonting till svar och somnade efter en stund.

I morse när jag kom ner till frukostbordet såg maken på mig med en förbryllad min.
– Jag måste berätta någonting för dig, sade han. Du undrade ju om jag petade på dig i går kväll, tillade han. Och så fortsatte han att berätta:

I går kväll när han skulle gå upp och lägga sig och han stod i övervåningens hall och stod i begrepp att öppna kontorsdörren såg han dess handtag sakta tryckas ner och släppas igen. Det var som om någon stod på insidan för att öppna dörren. För ett ögonblick tänkte han att jag fortfarande var uppe och fanns på andra sidan om dörren. Men när han öppnade var kontoret tomt, och när han kom in i sovrummet så var jag redan där och låg nerbäddad i sängen med ryggen vänd mot honom. Då förstod han att det inte hade varit jag som befunnit mig på kontoret. Och nu när jag dessutom påstått att han petat på mig insåg han att det helt klart måste ha varit en annan ”närvaro”.

Tyst satt jag en stund efter att han berättat om sin upplevelse. Vi såg på varandra. Sakta reste jag mig från köksbordet, tog min temugg och ställde den på diskbänken. Jag drog djupt efter andan och tänkte tyst för mig själv:
– Here we go again…

22 thoughts on “En förnimmelse av närhet

  1. Jaha ja.
    Någon vill tydligen ha eran uppmärksammhet.
    Definitivt din,eftersom du blev petad på.
    Har det inte hänt andra ”konstiga” saker på sistone då?
    Det har väl varit någorlunda ”tyst” sen syrran din var hos er,eller?

    Kraaaaaaaam/Pluppisen

    • Hej, Pluppisen!😀
      Jo, då! Efter att min syster varit här hände det en annan sak också, vilket jag inte skrivit om här på bloggen. En natt bestämde jag mig för att själv sova i gästrummet för katterna störde mig och maken snarkade kraftigt. Jag tog mitt täcke och kudde och gick ner till gästrummet. Hade ingen tanke överhuvud taget på några andar just då. Var bara så himla trött! Önskade inget hellre än att få sova. Men så kände jag hur någon försökte krypa upp i sängen från fotänden av sängen. Resolut vände jag mig på sidan och ”fjädrade ut” benen åt olika håll för att ”skärma av”, men detta resulterade bara i att mitt täcke sakta drogs över benen som om någon gripit tag i det, och så kände jag hur någon lättade på det.
      – Nu lägger du av och låter mig sova! utbrast jag irriterat. Sluta genast upp med de där dumheterna!
      Plötsligt blev allt lugnt och stilla, och har så varit ett tag tills det som nu hände i förrgår kväll.

      Varma kramar tillbaka ♥ / Rozie

  2. Hmmm!
    Du vet väl att ”supermånen” är i antågande oxå?!
    19 år sen månen var så nära jorden senast och jag börjar själv fatta en del saker som hänt dom senaste åren ur detta perspektiv.
    Inte tänkt på det ur den synvinkeln,men ett ”liljeholmens” dök
    upp i samband med att jag läste om den i antågande idag.
    Jag påverkas ju alltid,som bekant,liksom du och fler jag känner.

    Fick ihop ett litet inlägg om det,lite iallafall.
    Inte underligt att det varit turbulent…………..

    Tur att du som ändå ”vet” hur man ryter i,fick lite lugn och ro
    i gästrummet😉

    Stora kramen raring ♥ Pluppisen

  3. Spännande…man undrar ju vem det kan vara. Jag brukar peka min man i ryggen när jag vill restas/busa med honom…hmmm.

    Ja det ska bli intressant och se om det blir någon fortsättningen.

    Kram-Karma du underbara vän…

    Lilitha

  4. Goaste Pluppisen!😀
    ”Supermånen” kommer att träda fram på himlavalvet den 19 mars, då månen passerar jorden på ett avstånd av ynka 356 577 kilometer sägs det– med stormar, tsunamis och orkaner som följd, om man ska tro konspirationsteorier som sprider sig på nätet. Det råder delade meningar om detta, men månen påverkar allt levande och även vår planet. Jag själv påverkas av månen otroligt starkt, precis som du.

    Det blev lugnare i sovrummet, men sen hände det här senaste jag berättade om i det här inlägget.

    Stora kramen tillbaka, go´aste raringen ♥ Rozie

  5. Lilitha! Jag var för trött för att ”känna efter”, men tror nog att ”budskapet” var ämnat till mig.
    Fortsättning följer…

    Kram-Karma tillbaka, du underbara bland underbara ♥ / Rozie

  6. Ullis-Gullis! ♥ ♥ ♥ 😀
    Välkommen in till min lilla ”oas”, mitt i tillvaron.
    Jag blev så hjärtans glad att du kom, du betyder mycket för mig. Och jag ”vet” att du har upplevt ”märkliga saker” själv. Visst är det så, eller hur? 😉
    Och det är svårt att bortförklara det. Se det som en ”hälsning från andevärlden”. Det finns mycket mer ”bortom här och nu”.

    Go´aste kramarna tillbaka, min finaste vän ♥ / Rozie

  7. Jo det var inte bara den händelsen nu under operationen…

    Det har hänt mig lite fler saker som man inte bara kan avfärda..

    Tur att jag gillar att vara detektiv så jag lyckades hitta dig..Jag blev så ledsen när du bara ”försvann”

    *kram till finaste Rozie ♥*

    • Jag vet att det hänt dig ”oförklarliga saker”.😉
      Jag är glad att du kom hit. Men säg mig, hur hittade du mig?
      Varma kramar tillbaka – Go´hjärtat ♥

  8. Ja du det var inte så svårt. Jag googlade Rozie…
    Och det första
    förslaget som kom upp var Rozies corner,så jag testade det😉

    Ha en fin tisdag!

    *goa kramar*

  9. Vicke! Jag raderade min blogg på Aftonbladet för att hela portalen är infekterad av hat, missunnsamhet och glåpord! Jag mår illa av att se eländet! När jag började blogga där 2007 var det inte samma kalla och hårda mentalitet. Men trots att jag inte gillar påhopp och glåpord fanns det även positiva saker där, inte att förglömma. Verktygen fungerade hyfsat bra och jag lärde också känna många go´a vänner där. Flertalet av dem har jag även kontakt med via Facebook!😉

    När det gäller att sprida ditt inlägg som du har så ställer jag givetvis upp. Får jag även ta med din gifbild om jag anger upphovskällan? Om inte, så kan jag lägga in en egen bild!

    Ha det gott! / Rozie

  10. Känner så väl igen det du beskriver. Det har hänt mig så många gånger, redan som barn. Ofta har det varit kombinerat med en känsla av att jag inte kan röra mig, alltså som en sömnparalys. Men jag vet inte vad det är, om det är spöken eller något annat… obehagligt är det iallafall.
    Hoppas det lugnar ned sig hos dig. Det är märkligt att sånt här tycks komma i perioder.

    • Hej, Eva! 😀
      Jag har många gånger upplevt fenomen under sömnparalys, men i detta fallet var det inget sådant. Jag hade precis gått och lagt mig och hade ännu inte hunnit slagit mig till ro.
      För min del gör det ingenting när detta händer, då jag känner att det inte finns någonting här som INTE hör hit. Jag känner att det hör till oss och huset.

      Håller med dig om att det är märkligt att det sker i perioder, men det finns ju ”lagar att följa” mellan dessa parallellvärldar vi lever i.

  11. *LER*
    Åt dina kommentarer och dig,såhär i natten när ”supermånen”
    har oss i sitt ”våld”😉
    Ska straxt försöka få nån sömn,men lite svårt att komma till ro.
    Suttit på YouTube för att skingra tankar lite.

    Du vet väl att du betyder mycket för mig hoppas jag!
    Om inte,så vet att du gör det!
    En av dom som berört mitt hjärta på djupet!

    Puss o kram hjärtat mitt =)

  12. Ojsan hejsan
    Låter inte alls som något trevligt som gör så mycket väsen av sig… Ni har inte funderat på att göra en ghostbusting i huset och ta bort det. De gör det ju för att ni är mottagliga men har egentligen lämna jordelivet o ska gå över till andra sidan…

    • Hej, Ingela! Kul att se dig igen! 😀
      Ibland är det lugnt, ibland inte. Det som finns här är inte obehagligt. Det känns inte heller som om det är någon som ”fastnat” utan valt att självmant ”titta till” oss ibland.

      Vi hade en ghostbusting här för en tid sedan, där bl.a den man som tidigare bott här tydligen hade fastnat mellan dessa parallellvärldar. Du kan läsa om honom i tidigare inlägg, där jag berättade om hur jag såg honom vanka fram och tillbaka mellan hallen och gästrummet. det händer fortfarande att han kommer, men då är det bara för att ”titta till” oss och eventuella gäster till oss. Och han har en speciell ”favorit”. Dvs. min syster. 😉

      Men om det fortsätter och vi blir störda av det, så får vi göra någonting åt situationen. Vi får se vad som händer …

Kommentera

