Öga mot öga med döden


För en tid sedan sedan hörde jag en kvinna tala om sin cancer. Och hon berättade någonting som gjorde att jag stannade till och begrundade hennes ord. Jag blev mycket fundersam när hon berättade om hur hon hade mottagit beskedet från sin läkare om denna grymma sjukdom.

– Tänk, sade hon. När jag kom ut från sjukhuset och var på väg hem så slog det mig helt plötsligt att jag nu stod öga mot öga med döden. Jag såg mig omkring. Det var som om jag såg världen och livet med nya ögon, och jag upptäckte plötsligt allt vackert omkring mig. Det som förr varit så grått och trist blev nu bland det underbaraste jag har upplevt.

På detta sätt upplever nog ett flertal av oss ett sådant ödesmättat besked. Tänk så märkligt det kan vara – att vi uppskattar livet först när vi står öga mot öga med döden …

4 thoughts on “Öga mot öga med döden

  1. Vilken vemodig berättelse…Hur har det gått med kvinnan?
    Hoppas att det gått bra för henne…

    Ja visst är det egentligen lite märkligt att det ska ske omvälvande saker för att man ska bli bättre på att ”se” och glädjas åt det man har…

    Önskar dig en fin fredag Rozie♥

    *goa fredagskramar*

  2. Jo, så är det nog. Vi är alldeles för stressade och upptagna för att se allt det vackra vi faktiskt har omkring oss. Dagarna är fyllda av magi och små mirakel. Om vi bara stannar till och lyssnar och känner så talar livet till oss hela tiden.

    Kram-Karma du vackraste…
    Lilitha

  3. Ullis!
    Hur det går vet vi inte ännu då hon har börjat sin kamp med dropp och cellgifter, vilka ibland får henne att känna sig helt klubbad efter ett par dagar. Dessa behandlingar får hon ett par dagar i veckan. Sedan görs ett längre uppehåll för att se hur hon reagerat på behandlingen.

    Jag hoppas, precis som du att det går bra för henne.

    Go´a härliga fredagskramar till dig, du fina vän. / Rozie

  4. Lilitha!
    Du har rätt i det du skriver. Och vi glömmer att stanna till i tillvaron, och det vi har omkring oss tar vi så för givet så vi ser det inte.

    Kram-Karma tillbaka, underbara du! / Rozie

Kommentera

