För att glädja andra eller för egen vinnings skull?



Om du gör någon en tjänst, eller ”ger det där lilla extra” och personen inte tycks uppskatta det precis på det sätt som du hade förväntat dig. Retar du dig då på det, eller spelar det ingen roll för dig?

Resultatet av din känsla visar precis vilken avsikt du hade med din handling – Om du gav för att glädja dig själv och mottagaren enligt mottot: ”Delad glädje är dubbel glädje” , eller om du gjorde det för egen vinnings skull. Det förstnämnda – alltså att dela glädjen med andra kräver aldrig en motprestation, och därigenom spelar resultatet heller ingen roll. Men om man reagerar negativt bör man nog försöka tänka över situationen noga. Att ”göda egot” genom att själviskt ge, i syfte att få något tillbaka slår bara tillbaka på en själv, och således föds ingenting gott ur detta.

2 thoughts on “För att glädja andra eller för egen vinnings skull?

  1. Jag är en person som oftast ger, men aldrig räknar med att få något tillbaka. Inte för att jag misstror andra människor, utan för att jag är en sån person. Det är inte viktigt att få något tillbaka tycker jag. Det viktigaste för mig är jag fungerar bra ihop med kosmos. Att jag för göra mina egna val, och att göra det på rätt sätt. Svårt att förklara… Ibland så blir det så att jag kräver så lite av andra människor att jag kör över mig själv… Ibland så är det tufft att vara lärjunge av de kosmiska lagarna. Ju mera medveten man blir…ju mera slår det tillbaka. Kram min underabara själssyster… Lilitha

  2. Lilitha
    Att du aldrig räknar med att få någonting tillbaka är ju en sak, men att aldrig kräva någonting av någon annan kan ju också utgöra en risk att du också blir utnyttjad av dina medmänniskor. Och att du ”kör över dig själv”, som du uttrycker dig är inte rätt mot dig själv. Man ska aldrig ”utplåna” sig själv pga andra människors egoism och begär. Om du gör detta blir det till sist så att du i deras ögon inte finner respekt mot dig som person, då de vet att de kan ”hunsa” med dig utan någon slags motprestation från din sida. Att någon gång då och då våga markera och sätta gränser är aldrig fel, och heller inget fel mot de kosmiska lagarna.

    Förlora inte dig själv i din strävan att behaga dina medmänniskor som du möter på livets väg. Dina verkliga vänner står kvar vid din sida även om du kanske inte alltid skulle finnas tillhands i alla lägen. De som lämnar dig utgör ingen förlust för dig. Det är de själva som är förlorarna i detta val de gör…

    Kramar om dig i tankarna, finns hos dig – nu och alltid, min älskade själssyster / Rozie

Kommentera

