När barndomsminnen knackar på


I går kväll satt jag och kollade bland Youtubeklipp och plötsligt dök Agneta Fältskog upp med låten ”Hjärtats Saga”. Ett vemodigt leende spred sig på mina läppar och när de välkända tonerna och orden tog mig tillbaka till barndomen kom tårarna vid minnet av hur pappa alltid brukade sjunga denna sång. Nu satt jag här alldeles uppfylld av en innerlig saknad efter honom. Sakta rann tårarna nedför mina kinder och jag torkade tyst bort dem, lyssnade och blundade, och en tanke for genom huvudet på mig: ”Undrar om han ser mig nu. Kanske ler han åt mina tårar av saknad” …

Hela kvällen gick jag och nynnade och sjöng på ”Hjärtats Saga”, det bara blev så. Och idag när vi var på en samlarmässa stod jag plötsligt framför någonting som fick mig att gapa av hänförelse och ögonen riktigt lyste på mig när mina händer sakta lyfte ”dyrgripen”. Försiktigt vände jag på den för att se om där fanns någon prislapp. En äldre man började tala med mig men jag uppfattade knappt orden. Sakta såg jag upp på honom och log.
– Vi hade en sådan här i mitt föräldrahem när jag var liten, svarade jag.
– Ja, då prutar jag ner priset själv för din skull! Vilken tur att jag tog med den hit då,svarade mannen och log. Det höll jag  ju med om, betalade och när jag gick därifrån kände jag mig enormt belåten med mitt inköp. Dessutom hade mina barndomsminnen knackat på två gånger. Eller så var det en hälsning från en älskad fader …

6 thoughts on “När barndomsminnen knackar på

  1. Nu fick jag oxå ett leende på mina läppar🙂
    Den här sången hade jag glömt………..
    Jag tror jag haft en sån hemma när jag var liten,eller det kanske var hos mormor o morfar…….hmmmmm!
    Inte sången,utan den fina isbjörnen,förstås😉
    Surprice,surprice!!!

    Kram vännen min❤

    • Pluppa!
      Isbjörnen är underbar och väcker så många minnen. Och jag plockar fram de bästa och soligaste ur ”Minnenas Vrå”. De dystra lämnar jag bakom mig …😉
      Kramar tillbaka ♥

  2. Klart det var din far Rozie som skickade dig en hälsning! Han ville du skulle veta att han är där för dig🙂 Men det vet du ju redan i ditt hjärta,så det ska du aldrig tveka över🙂
    Många varma kramar till dig underbara Rozie❤❤❤

    • Ja, jag vill ju tro det och känner det så. Och det som hände nu blev så ”påtagligt” så jag väljer att inte kalla det för ”endast en slump”. 😉
      Kramar tillbaka, underbara, Charlotta! ♥ ♥ ♥

Kommentera

