I tanken kan man flyga fritt


flyga fritt

Det är bara våra egna inre spärrar som sätter gränserna. För en tid sedan träffade jag en god vän. Vi kan kalla honom för Peter. Han hade föresatt sig att allt han gjorde gick åt fanders. Inga framtidsvisioner, ingen framtidstro. Arbetslös och inga pengar.
– Jag har inte ens körkort!, klagade han. Jag försökte att få honom att fokusera på någonting som gjorde honom glad.
– Vad gör dig glad, Peter? frågade jag men fick en axelryckning till svar. Han var tyst en lång stund, men så undslapp det honom ”Ingenting!”
– Vad vill du förändra? frågade jag vidare. Han såg på mig med rynkade ögonbryn.
– Hur menar du då? frågade han. Jag förstår inte!
– Vad kan du förändra i ditt liv för att du ska känna dig bättre till mods? Och vad kan vi, dina vänner göra för dig?
– Jag vet faktiskt inte, svarade han suckande, ryckte på axlarna och sänkte blicken. Och så upprepade han återigen, men nu var det som en viskning – Jag vet faktiskt inte …

2 thoughts on “I tanken kan man flyga fritt

  1. Stackars honom…

    Många gånger kan jag känna total hopplöshet – men jag kämpar både med mig själv och mina omständigheter och jag vet att inställningen ”halvfulla glas” hjälper många gånger… Ofta är det bra att fokusera på att förändra något litet för att ”komma igång”

    Hemikram ♥

Kommentera

